Hoe doe je dat: Tofu

december 10, 2017

Heb je eindelijk besloten dat je vegan wil eten, heb je je ingelezen over eiwitten met de blog van Layla, stuit je op tofu. Een eiwitrijk product waar je vaak over leest in vegan recepten. En dan ga je enthousiast naar de supermarkt en sta je daar te kijken naar een grote, naturel kleurige homp... En dan? Hoe doe je dat? Layla vertelt in een 5-delige reeks over dit soort dingen en vandaag in deel 3 vertelt ze alles over tofu. 

Goed, de kikkererwten heb je ondertussen wel onder de knie, tijd voor het volgende nieuwe voe-dingsmiddel: Tofu.

Wat is tofu?
Allereerst wat meer informatie over tofu. Tofu wordt gemaakt van sojabonen die zijn geweekt en daarna gepureerd zijn, deze wordt gekookt tot deze gaat klonteren. Deze klonten worden vervolgens in blokken geperst. Afhankelijk van hoeveel vocht er vervolgens uit wordt geperst heeft invloed op hoe stevig de tofu is. In de supermarkt zal je meestal maar weinig soorten aantreffen, maar in bijv. de toko kun je veel meer soorten vinden. Zelf haal ik mijn tofu bij de toko , de smaak vind ik iets beter dan de tofu die je in de supermarkt koopt. Afhankelijk van de soort die ik koop snij ik deze thuis in stukken en vries ik deze in. Op het moment dat ik dan ga koken haal ik ze eruit.

Je hebt dus verschillende soorten tofu, en welke soort je kiest hangt af van wat je gaat maken:

  • Stevige of firm tofu, deze kun je het beste gebruiken als je de tofu moet bakken of frituren, deze soort valt niet zo gemakkelijk uit elkaar. Naast ‘’firm tofu’, vindt je deze soort vaak ook terug als ‘tahu’ of ‘tahoe’.
  • Normale tofu: deze soort is een stuk zachter en is dus vooral geschikt voor gerecht waarin de tofu de smaak van het gerecht moet opnemen, zoals bijvoorbeeld in stoofpotjes of soep.
  • Silken tofu, deze soort tofu is erg breekbaar en kun je ook rauw gebruiken. Deze versie zou ik niet gebruiken in een normale warme maaltijd, maar bijvoorbeeld wel als basis voor saus of in cheesecake. Je kan deze soort ook gebruiken als vervanger voor ei of yoghurt in een saus.
Hoe maak je tofu klaar?
Als je de juiste soort tofu hebt gekozen kun je de tofu klaar gaan maken, wat je vaak leest is dat je de tofu van zijn vocht moet ontdoen. Op deze manier zal de tofu de smaken van je marinade beter opnemen en kun je hem lekker bakken, anders blijft het een beetje zompig. Nu kan je dat heel fancy doen met een tofupress, maar een paar stukken keukenpapier, 2 borden en wat zware objecten doet ongeveer hetzelfde. Daarna kun je de tofu dus marineren, bij een gerecht als een stoofpot is het misschien iets minder belangrijk, omdat de tofu dan de smaken van de rest van het gerecht opneemt, maar als je hem gaat bakken moet je dat echt wel doen.
Tofu heeft namelijk geen smaak van zichzelf en het zo eten is dus wat saai (al doe ik het af en toe wel, gewoon omdat ik inmiddels al een beetje aan de smaak gewend ben).

Marineren doe je bijv. met sojasaus en wat lekkere kruiden. Dat is voor mij vaak wel het begin.

Recepten met tofu:

Tofu Scrambled Egg

De dag dat ik dit stukje schreef maakte ik Tofu Scrambled Egg, lekker op een geroosterde boterham met wat ketchup.

Wat heb je nodig?
  • 75 gr. tofu, zoveel mogelijk vocht eruit geperst
  • 5 ml olie
  • kurkurma
  • peper
  • zout
  • knoflookpoeder
  • voedingsgist (koop je bij de AH of de Ekoplaza)
Zorg dat de tofu zo droog mogelijk is. Dat doe je door de tofu tussen wat velletjes keukenpapier te leggen en en dan wat zwaars op te zetten. Vervang het papier als je het nog niet droog genoeg vindt. Meng de tofu met de rest van de ingrediënten en bak deze een paar minuten tot hij een beetje bruin begint te worden.
Tofu voor gevorderde
Tofu is ook iets wat je zelf kan maken, al heb ik het nog nooit geprobeerd. Hier staat wel een goede omschrijving

Wil je nog meer van Layla lezen? Op de blog vind je nog meer van haar recepten hier, haar blog waar ze zelf niet meer op schrijft (maar die nog wel online staat) vind je hier en je kunt haar nog dagelijks volgen voor heerlijke food-inspo hier.

You Might Also Like

0 reacties