Weekly #60

oktober 16, 2017

Vorige week las je dat we een dagje 'weg' waren steeds. Dit was maar een verkorte versie van het hele verhaal. Wij waren namelijk op vakantie! Niet iets om dus direct maar te melden, maar wat ik je natuurlijk gewoon vertel. Want in plaats van dat we aan het einde van de dag naar huis vertrokken, trokken we in ons vakantiehuisje in Duitsland. Inmiddels zijn we weer terug en kan ik je mooi vertellen over onze dagjes weg.

Maandag
Deze dag waren we een dagje weg vanuit ons vakantiehuisje. Waar we gisteren dus lekker in Monschau liepen, wilden we vandaag langs het Oberhausen vlakbij Hellenthal. Laat het grapje wezen dat Martin op het navigatiesysteem een andere Oberhausen aantikte en we langs hobbelige wegen reden, naar een klein gehucht in België. We zitten namelijk vlakbij de grens. We kwamen nog meer leuke dorpjes tegen op de terugweg, wandelden daar wat rond en deden nog een boodschap. Wat is de herfst toch mooi in zo'n bosrijke omgeving!

Dinsdag
Het zou de koudste dag zijn van onze vakantie en dus besloten we iets binnen op te gaan zoeken. We vonden een klein overdekt winkelcentrum in het puntje van Luxemburg waar we heen vertrokken. Dani keek er zijn ogen uit in de mega speelgoedwinkel, rende nog wat rond omdat er overal speeltoestellen stonden, we aten at en ik keek verlekkerd de Delhaize rond. Wat een vegan walhalla! Vegan taartjes, een enorm schap met vegan hartig broodbeleg, een alpro afdeling die 10x zo uitgebreid was als bij ons.. pfoe zeg. Dat wil ik hier ook! In de ochtend moest ik trouwens denken aan de feestdagen die komen. Gelukkig heb ik nog wat paperbags liggen, die ik met de verjaardag, Sinterklaas en kerst kan gebruiken om dingen in te doen, klaar te zetten etc.

Woensdag
Voor deze dag hadden ze wat warmer weer op gegeven. Uiteindelijk bleek het nog steeds mega koud en guur. Afijn, we bezochten de stuwdam van de Oleftalsperre, waar we de wandeling naar boven liepen, over de muur liepen, het stuwmeer bekeken en aan de andere kant weer naar beneden wandelden (wat verrassend!). Daarna reden we door naar het plaatsje Reifferscheid, waar we vanaf een afstandje een Burcht hadden gezien. Dit bleek een prachtige, maar niet heel grote ruïne. We aten er nog bij een klein zaakje waar ik gisteren al over vertelde en vertrokken daarna naar de Grube Wohlfahrt, een loodmijn. Dit is de diepste mijn uit de omgeving, 500 meter diep en 800 meter lang. Het is een mijn die helemaal horizontaal loopt, maar dan vanaf de zijkant de berg in. Een bijzonder verhaal, waarin werd verteld in welke barre omstandigheden werd gewerkt. De olie moesten de mijnwerkers ook van hun salaris betalen en dus werkten ze vaak in het donker (wel 12 uur lang!). Ongelooflijk, iets wat we ons nu niet meer kunnen indenken.

Donderdag
Nadat we 's ochtends ons hadden klaargemaakt, gingen we op weg naar het Greifvogelstation in Hellenthal. Dit is een klein dierenpark waar ze wat lokale dieren hebben in een enorme omgeving, een vogelshow hebben en verder de ruimte geven om te wandelen in de omgeving van de Oleftalsperre (dit is een lokaal stuwmeer daar). De vogelshow... tja, laat ik maar niks zeggen. De dieren leken nonstop vast te zitten met een kort koord aan een paal. Erg zielig om te zien, ik kreeg ook niet de indruk dat ze het er prettig hadden. Verder is de omgeving wel top en Dani genoot er van de speeltuin en de ruimte om fijn te kunnen wandelen. Na dit bezoek vertrokken we terug richting het huisje waar de oude garde graag hun middagdutje weer deed. Dani wilde spelletjes doen en later zijn we nog richting de Weißer Stein (zonder de slapende oudjes), waar we de toren hebben beklommen voor een mooi stuk uitzicht van de Eifel en waar een speeltuin zat voor Dani. We wandelden ook nog een stuk door het dorp richting het bos (een flinke wandeling naar beneden).

Vrijdag
Mijn schoonmoeder vertelde al maanden, voor we überhaupt wisten waar we heen wilden op vakantie, dat ze weer een keer naar Adenau zou willen. Daar hadden ze een paar leuke winkels die ze nog een keer wilde bezoeken. Dus vond ik wel dat we dat zeker moesten doen, aangezien dat op ongeveer een uur rijden was en dus prima te doen was. We wandelden er rond, kwamen in leuke winkels en aten er een broodje. Ik kocht er nog mijn lang begeerde trui. Althans, ik wilde al een tijdje een zwarte trui met middelgrote witte stippen erop. En die vond ik dus daar, hoera!
Na Adenau reden we verder naar Daun, wat daar niet heel erg ver vandaan was. Ik kocht er alvast wat cadeaus voor de feestdagen voor wat mensen (je kan niet vroeg genoeg beginnen toch?), we zagen nog wat andere winkels en Dani speelde er met wat treintjes. Toen we daar weer vertrokken besloten we op de terugweg te gaan kijken om ergens te eten en we belandden bij een Roompot (Kronenburg) en besloten daar uit eten te gaan. 's Avonds aten we allemaal nog wat laatste stukjes van de lekkere raw cakes van de Delhaize (ze zijn vegan, ik kocht alle soorten, omdat ik niet kon kiezen).

Zaterdag
Omdat we vandaag om 10 uur uit het huisje moesten zijn, besloten we op de terugweg iets te zoeken om te doen. Mijn schoonmoeder had direct het idee dat we een dagje Valkenburg zouden doen en wat is dat goed bevallen! Met de kabelbaan gingen we naar boven, Dani heeft een aantal keer gerodeld en heeft er nog in de speeltuin gespeeld voor we weer naar beneden gingen met de kabelbaan. We wandelden de kleine binnenstad door en kwamen uit bij de Gemeentegrot van Valkenburg, waar we een rondrit namen met het treintje. Een heel bijzonder en informatief rondje, Dani keek zijn ogen uit en wij ook. Wat is er veel te zien, wat een bijzondere dingen zijn er over verteld. De grot diende bijvoorbeeld als atoomschuilkelder, maar het onderhoud ervan hield op na het einde van de Koude Oorlog. Er zijn prachtige kunstwerken, tekeningen en bouwwerken te zien en geeft zo een bijzondere blik op deze mooie grot.

Zondag
Na weer een heerlijk nachtje thuis in eigen bed (geloof me, ik mis dat ding altijd) hadden we vandaag een dagje weg met mijn ouders, zus en haar vriend. Dani was ook blij weer thuis te zijn, al vond hij het eerder niet leuk om terug naar huis te gaan. We bezochten ervoor nog de kerstmarkt van de Avri in Oosteind en stapten ook nog even de Groenrijk in Oosterhout rond. Daarna reden we door naar Museum Oud Oosterhout, om er eerst nog 'even' te eten bij Proeflokaal Bregje. Dat even daar, dat is geen even helaas. Anderhalf uur (geen geintje!) hebben we moeten wachten op een soepje... Ik zal me er verder maar niet over uit laten, behalve dag je er echt alleen heen moet gaan wanneer je de gehele dag niks anders in je planning hebt. Kinderen meenemen is dan ook een no go, want zie die maar eens uren stil te houden op zo'n plek. Afijn, na zo'n twee en een half uur hadden we gegeten en zijn we het museum in gegaan. En wat was dat tof! Erg leuk, klein museum dat zeer zeker de moeite waard is om heen te gaan. Je ziet er oude huizen van rondom het centrum van Oosterhout, ziet nog wat oude ambachten uit de omgeving en er is genoeg te doen voor de kids. Na zo'n anderhalf uur had ik nog niet alles gezien, alleen had Dani een ongelukje gehad met de houten bal van het kegelspel. Deze had hij tegen een rubbermat gegooid en kreeg hem vol terug in zijn gezicht. Gevolg: een losse tand, dikke lip, veel bloed, tranen en flink geschrokken. Dus vertrokken we, bij gebrek aan wat koelmateriaal, en hebben hem bij mijn ouders thuis gekoeld en tot rust gekregen. Maar dat museum, dat wil ik nog wel een keer weer gaan bekijken!

Dit was onze week alweer. Hoe zag die van jullie eruit?