Vegan Food-Diary

juni 03, 2017

'Vind je dat nou niet lastig, geen vlees meer eten?'. Echt zo'n vraag die afgelopen week al een aantal keer is gevallen. Geen idee hoe dit kwam, want dat de rest van de dierlijke producten niet meedoen meer viel blijkbaar niet op. Dat vlees des te meer. 'Jij bent op de gezonde tour zeg!' was ook al zo'n uitspraak, wanneer mijn lunch of avondeten te voorschijn kwam. En inderdaad, toen ik besloot niet meer mee te willen doen aan het dierenleed en te kiezen voor een plantaardig dieet had ik het idee dat het ook wel lastig ging zijn en dat ik alleen nog maar sla zou eten. Ik wist werkelijk niet waar ik nou echt moest beginnen en zelfs bij de simpelste dingen stelde ik al vragen. Gelukkig weet ik inmiddels beter en voelt het beter als ooit te voren. Ik heb meer plezier in koken, eet veel meer gevarieerd en geniet veel meer van het eten dan eerst. En het is natuurlijk ook nog eens goed voor het milieu en mijn gezondheid. Maar zou ik echt nou zo weinig keuze hebben?

Om je een idee te geven: voordat ik vegan at, at ik normaal altijd een bakje muesli met yoghurt als ontbijt, een paar boterhammen met vleeswaren en/of kaas met de lunch en als avondeten vaak gewoon aardappelen, groente, vlees of een pasta gerecht met gehakt. En als dat het niet was, was het vette hap of kant en klare hap. Niet heel gevarieerd dus, want sowieso twee van de drie maaltijden waren hetzelfde en die andere varieerde ook niet bijzonder. Om je een indruk te geven wat ik dan zoal wel zou eten in een (ruim gekozen) week, hier wat ideeën en tips voor je. In het kort leg ik je wat uit over het hoe te maken of waar te halen en eventueel plaats ik wat linkjes van mijn blog waar je de recepten ervan kan vinden.

Dag 1
Ontbijt: Een bakje muesli met soja-yoghurt. De muesli heb ik overigens wel gecheckt dat er geen dierlijke producten in zitten. Nog best een ding, want in een boel soorten muesli zit gewoon vaak melk en/of honing. Nergens voor nodig natuurlijk.
Lunch: Een paar plakken bananenbrood. Vult enorm en geeft je bergen energie. Ik maakte hem op deze manier: Bananenbrood
Diner: Pitabroodjes (die standaard geen dierlijke producten bevatten) met cashewnotenburgers, sla en mayolijn. Mayolijn is een mayonaise zonder dierlijke producten zoals ei. Hij is van Remia en staat waarschijnlijk ook bij jou gewoon in de supermarkt. De cashewnotenburgers maakte ik zelf volgens het recept van de link.

Dag 2
Ontbijt: Ik ben dol op fruit Echt heel erg dol. Een dag starten met een fruit bak is dan ook niet ongewoon voor mij. Een appel, een banaan, wat aardbeien en wat druiven in een schaal en eten maar.
Lunch: Tosti's mensen. Echt, ik ben fan van tosti's. Een lekkere zoete variant is met pindakaas (biologisch, zonder honing) en banaanplakjes. Energie bom ten top. Doppen in de curry smaakt nog steeds prima hier.
Diner: Bloemkoolcurry met cashewnoten. Martin was niet weg van de curry, terwijl ik hem geweldig vond. Ik ben trouwens ook wel een beetje fan van de volle smaak van cashewnoten, valt het op ?

Dag 3
Ontbijt: Een bak home-made muesli met soja-yoghurt. Zo weet je altijd meteen wat er in zit en kun je hem helemaal naar jouw wens maken.
Lunch: Uiteten vind ik nog altijd wel een dingetje. Veel plekken lijken ze echt niet zonder vlees te kunnen en de vega opties bevatten altijd kaas. Toch vond ik laatst een gruwelijk lekkere vegan optie toen ik ging lunchen in Nijmegen met mijn zus. Twee vol-granen boterhammen met hummus en gegrilde groentes. Het was teveel, maar damn wat was dit lekker zeg!
Diner: Daarna had mijn schoonbroer een avondmaaltijd gemaakt, waarbij hij met mij rekening had gehouden. Weet je hoe top? Koude fusilli met een berg sla, groentes en fruit. De meeste pasta's (en de fusilli sowieso) zijn een tarweproduct.

Dag 4
Ontbijt: Een heerlijk ontbijt met koude koffie (koffie zetten met extra zoetstof en dan in een beker vol ijsklontjes gieten. Meteen koud en super lekker! Verder had ik een mais-rijstwafel (van de lidl, super lekker!) met pindakaas en komkommer.
Lunch: Een waldkornbroodje (nog geen niet-vegan variant gevonden) met pindakas en sla. De sla kreeg ik ernaast trouwens. We waren bij zo'n krijspaleis voor Dani en daar waren de opties schaar. Of nouja, je moest er om vragen om dit zo te krijgen. Geeft niks, was een prima vervanger. De sla gooide ik netjes op de pindakaas, ik vroeg specifiek om geen boter toe te voegen en klaar.
Diner: Een bijzondere manier om wraps klaar te maken. Hier lees je hoe dat moet.

Dag 5
Ontbijt: Muesli met soja-yoghurt. Toch wel lekker hoor, die home made muesli van eerder.
Lunch: Wanneer je naar de ontbijtfilm in de Verkade fabriek gaat en je een berg vlees en kaas op je bord krijgt. Maar ook heerlijke sla, tomaat en tuinkers. Dit was echt goddelijk trouwens. Normaal ben ik geen fan van tomaten, maar zo waren ze echt heerlijk.
Diner: Een lekkere pastasalade, die koud heerlijk smaakt. Aanrader!

Dag 6
Ontbijt: Ik zei toch dat ik fan was van fruit? Deze keer aardbeien uit eigen tuin, druiven, blauwe bessen en peer.
Lunch: Een paar lekkere mais-rijstwafels met pindakaas en banaan. Heerlijk weer!
Diner: O echt mensen, dit wil je ook gewoon zelf maken. Ik wilde avond eten met van die tortilla chips en man wat was dit lekker. Recept vind je hier.

Dag 7
Ontbijt: Fruit, fruit, fruit. Echt zooo lekker! Banaan, aardbei, druiven, appel. Een bak vol hoor, even een portie genieten!.
Lunch: Tosti's! Deze keer met wilmersburgerkaas (vegan kaas, je vindt hem bij de Jumbo) en pesto (vegan, deze is van de Xenos). De boterhammen smeerde ik nog wat in met boter. Alpro boter wel te verstaan, van soja, zodat ze lekker bruin werden. Doppen in de curry en je hebt een heerlijke maaltijd.
Diner: Turkse broodjes liggen hier in het groot in de supermarkt, maar ook in het klein per twee. Al geloof ik niet dat de echte vast zo smaken (die zijn vast veel lekkerder), ze smaken prima. Daarop had ik een vleesvervanger van Vivera (met blauw label, die zijn vegan), mayolijn erbij en mislukte groentefrietjes. Toch smaakte het wel!

Dag 8
Ontbijt: Hoeveel fruit kan men hebben zo? Een bak vol peren, kiwi's en bramen.
Lunch: Zo'n bakje met ontbijtfeestje. Omdat ik niet altijd restjes heb van cake, maar wel eens cupcakes bak met Dani, verkruimel ik die wel eens tussendoor. Heb je dat ook niet? Kies dan voor oreo-koekjes. Die zijn gewoon vegan. Net alsof je taart eet bij je lunch.
Diner: Noodles! Ik ben fan van eenpansgerechten. Deze foto komt van dit recept: Teriyaki noodles uti de wok.  Echt zo'n handig recept waarbij je alles in een pan kan gooien.

Dag 9
Ontbijt: Deze lunch kreeg ik toen met Moederdag aangeboden. Aardbeien, appel en peer. Smullen ten top, al was het niet zoveel. Dani wilde er namelijk ook van haha.
Lunch: Een bak met heerlijke zoetigheid. Deze banaan-choco mugcake is heerlijk, vult enorm en is ideaal om samen van te smullen.
Diner: Risotto, met wat lekkere groentes erbij. Smullen gegarandeerd, recept vind je hier.

Zoals je ziet is het al zeer gevarieerd voor mijn doen, als je kijkt naar hoe ik ervoor at. Uiteraard zou er nog meer variatie kunnen komen in de ontbijtjes, maar 's ochtends heb ik nooit zo'n honger en ben ik al blij dat ik wat weg heb gekregen. Zoals je ziet is er een boel te eten en dit is nog maar een fractie natuurlijk.

Heb jij nog vragen, tips of andere dingen rondom dit onderwerp? Let me know!

You Might Also Like

0 reacties