Saté tofu met gestoomde boontjes

juni 11, 2017

Afgelopen woensdag bedacht ik me te laat dat ik nog moest koken voor ons. Ik had heel de dag gewerkt en moest daarna Dani ophalen bij de kinderopvang en bij thuiskomst was dit het eerste wat ik me bedacht. Lekker handig weer van mezelf hoor. Gelukkig was ik de dag ervoor nog even langs de supermarkt geschoten om wat dingen te halen voor die werkweek, waaronder de tofu die ik zag liggen in het schap van de Appie. Eerlijk gezegd kom ik nooit bij de Appie, maar ik werd getipt door een vriendin dat ze daar handige broodtrommels hadden en nog sowieso veel lekkere vegan dingen.

Ik had zo'n enorme zin in satésaus met tofu!

De boontjes eet ik eigenlijk het liefst gestoomd. Sinds ik de stoommand heb gehad van mijn ouders (afgelopen zomer kreeg ik hem, je ziet hem hier nog) kook ik ze nooit meer, maar stoom ik ze. Zo lekker! Verder bedacht ik me een foto die diezelfde vriendin dat weekend had laten zien, waarbij ze tofu gespiest had en er saté saus overheen had gedaan. God, daar had ik zin! Echt, soms heb ik dat toch zo met eten. Dan bedenk ik me iets en dan heb ik er zo'n enorme zin in. Zoals je dat kan als je zwanger bent zeg maar, maar dan ben ik niet zwanger natuurlijk. Ik gooide er mijn favorieten bij (ui en knoflook) en voegde mijn andere toch wel veel gekozen producten (cashewnoten en paprika) toe en toverde zo een heerlijk gerecht op tafel. Omdat ik niet zo'n grote eter ben was er voor mij nog een portie over die ik afgelopen vrijdag mee nam op het werk om daar nog eens lekker van te eten, met wat plakken komkommer als extra. Heerlijk! Krijg jij er nou ook zo'n zin in? Hieronder staat het recept.
Saté tofu met gestoomde boontjes
Dit recept is voldoende voor 2 personen

Dit heb je nodig: 
  • Een pakje AH Biologische tofu-reepjes (pittig gekruid)
  • Satésaus (ik gebruikte de Remia kant en klaar, die is vegan)
  • Een gele paprika
  • Een rode ui
  • 2 teentjes knoflook
  • Een handje cashewnoten
  • 400 gram sperziebonen
  • Basmatirijst
Zo maak je het:
Blees de sperzieboontjes en haal de topjes eraf. Doe wat water in een pan en breng dit aan de kook. Doe de boontjes in een stoommand en stoom je boontjes gaar. Zo blijven ze lekker knapperig en vol van smaak.

Neem 1 kopje basmati rijst. Dit is voldoende voor twee personen. Doe water in een pan en breng dit aan de kook. Voeg daarna de rijst toe en laat dit 10 minuten staan. Daarna giet je het af en laat je de rijst nog een paar minuten staan met de deksel erop.

Doe wat olie in een wokpan en voeg de tofu toe. Maak ondertussen de knoflookteentjes fijn en voeg deze toe. Snij de rode ui in kleine stukjes en voeg ook deze toe. Wok net zo lang tot het uitje er goed uit ziet. Snij ondertussen de paprika in blokjes en voeg deze daarna toe. Laat de boel even goed garen. Voeg daarna een paar eetlepels satésaus toe en laat dit goed warm worden. Roer de boel goed door, zodat het een lekker mengsel wordt en het overal goed warmt. Voeg als laatste de cashewnoten toe en schep het nog een keer door.

Tijd om de boel te serveren en lekker te eten!

Wanneer staat dit gerecht bij jou op tafel?

You Might Also Like

0 reacties