Het irritante klanten bestand

maart 23, 2017

Of je nou op marktplaats verkoopt, een zzp'er bent of in een bedrijf werkt, overal kom je ze tegen. De irritante klanten. Ze stellen idiote eisen, zijn niet al te bijster slim en vaak ben je ze liever kwijt dan rijk. Helaas moeten we het er allemaal mee doen, een dikke huid kweken (want vriendelijk zijn ze niet) en vooral heel veel keer tot tien tellen. En nog een keer... Tel maar gerust tot duizend.

'Maar ik heb toch al betaald? Waar blijft het?!'
De koper heeft betaald, net, een half uur terug zeg maar. En dat het geld dan tussen verschillende banken overgemaakt wordt, er een weekend en/of feestdag tussen zit dat valt ze dan niet op. Het is bij hun weg, dus binnen 5 seconden zou jij als een idioot naar buiten moeten rennen naar het postkantoor om te zorgen dat het weg is. Anders krijg je de meest vuile berichten naar je hoofd over dat je een oplichter bent en dat je belachelijk bezig bent. O wacht, heb je een leven en niet dezelfde bank? Tja... dat waren ze even vergeten.

'Hallo! Kun je niet gewoon even reageren?'
Snotpin nummer een start met tutoyeren en hoopt dat jij, net als zijzelf, geen leven hebt. Ze hebben verdorie een berichtje gestuurd en binnen een kwartier is er geen antwoord op. Dat jij ook nog werkt, een leven hebt, misschien wel onder de douche staat of inmiddels op een oor ligt, dat boeit ze niet. Alles draait om hun en hun groot ego zonder enige vorm van geduld. En als je echt iets bijzonders tussendoor hebt en dat meldt, dan kun je nog een scheld salvo verwachten, wat wat dénk je wel niet dat je niet direct tijd voor hen hebt! Dat je misschien net ervoor met de ambulance bent afgevoerd, bij wijze van, dat maakt niks uit. Hoe durf je het in je hoofd te halen niet je hele leven naar hun in te richten!

Begrijpend lezen is nog best moeilijk
Oké, dat we dat allemaal al leerden op de basisschool, wil niet zeggen dat je dat kan als je volwassen bent. Vergeet dat compleet, die FAQ's en veelgestelde vragen pagina's zijn er niet voor niks. En daarin staat alles letterlijk. Dat dat moeilijk is om te lezen, lees je veelvuldig online bij allerlei bedrijven waar mensen er lustig op los klagen. Geloof je me niet? Kijk voor de lol eens bij de grote bedrijven op hun Facebookpagina naar de recensies en berichten (denk hierbij bijvoorbeeld eens aan de all time favorites Bol.com en Coolblue). Zorg wel voor een bak popcorn hoor, je bent er nog lang zoet mee. Voor al die avonden dat er weer niks op tv is. Of als je dan toch wacht op je bestelling.

Begrijpend schrijven is nog wel moeilijker
Zei ik net niet dat je eens met popcorn de Facebook-pagina's van bijvoorbeeld Bol.com kon lezen om daar eens de recensies te bekijken? Ik zag er een pareltje! Een boze klant over een 'gif set'. Jawel! Waar een normaal nederlands schrijvende klant het zou hebben over die 'gift box' waar het om ging, gaat het hier nu om gif. En dat de klant giftig is en daardoor waarschijnlijk niet meer zo goed kan schrijven, daar moeten ze het daar maar mee doen. En zo staan er nog veel meer berichten bij een berg bedrijven die zo moeilijk te ontcijferen zijn, dat ik niet snap dat bedrijven er überhaupt op reageren.

Wat zijn jouw pareltjes in reacties van mensen op bedrijven, marktplaats etc.?


Alissa, wat doe je nu? Lieverd, neem dit bericht met een korrel zout. Niet zo'n kleintje, iets meer graag, nee nog meer... Oké, neem maar gewoon zo'n hele zak. Dit zijn natuurlijk de uitersten, de pareltjes hierin. De meeste zijn super lief natuurlijk! De laatste jaren sprak ik zo natuurlijk heel veel toffe mensen, kwamen er leuke mensen langs via Marktplaats, zag ik toffe reacties online op bedrijven en zijn er nog zoveel positieve dingen te melden. Maar omdat dit vast voor velen zo herkenbaar is en ik heus niet de enige ben die dit zo tegen komt en mee maakt, wilde ik dit graag nog eens even omschrijven. Dan kruip ik nu weer met mijn bakje popcorn achter de laptop. Doei!

You Might Also Like

0 reacties