Goede voornemens

januari 11, 2017

Het nieuwe jaar is weer gestart en alle krantjes en reclames draaien om de goede voornemens. Pagina's met light producten en gezonde voedingswaren wisselen zich af met pagina's vol sportkleding en sportattributen, eiwitsupplementen en dan bij de Wibra nog de ontvetter (why?!). Pagina twee bij hen ging overigens ook om sportkleding hoor, maar dat ontvetter past natuurlijk prima in de lijst met afvallen. Of je dat ook doet als je jezelf afwast met die ontvetter is me onduidelijk.

Aan goede voornemens doe ik dus niet. Dan weet je dat vast. Alsof je maar een dag, een week of een maand hebt om te starten. Ik begon vorig jaar in mei officieel met afvallen, nadat ik al wel wat kwijt was (wat ik overigens nooit mee tel in mijn afvalrace) en de knop definitief om ging. Ik wachtte niet tot januari het jaar erop. Maar omdat natuurlijk half Nederland opeens in de sportschool hangt, moeilijk langs ons huis waggelt in sport kleding en de gezonde mailinglists en Facebookgroepjes weer als paddenstoelen uit de grond schieten, wil ik je nog een keer wat tips mee geven als je echt van mening bent dat januari jouw maand gaat worden waarin je wil afvallen.

Dit wil je lezen: Afvallen doe je zo

Gezond eten
We weten het allemaal. Gezond eten is belangrijk. Je leest niet voor niets zoveel over die 80/20 regel. De watte? De regel dat afvallen lukt door 80% gezonder te gaan eten en 20% meer te bewegen. Het is namelijk veel makkelijker om gewicht te verliezen als je minder inneemt, dan dat je verliest door te sporten. Als je, gemiddeld gezien dan, een halve kilo wilt afvallen in een week dan zou je zo'n 3500 calorieën minder moeten innemen in die week. Zo'n 500 per dag. Dat kun je ook gewoon doen door meer te gaan sporten, maar 500 calorieën per dag extra verbranden, daar moet je nogal wat voor doen (in verhouding met bijvoorbeeld zo'n twee worstenbroodjes minder te eten per dag). Bijvoorbeeld 50 minuten touwtje springen, een uur zwemmen, een wandeling maken van minimaal anderhalf uur (en dan niet op slakken tempo, lekker doorlopen mensen), of drie kwartier hardlopen. Om maar wat te noemen.

Gezond bewegen
Bewegen is dus iets minder snel effectief dan minderen met eten, maar zeker niet onbelangrijk. Je stofwisseling gaat omhoog, je kweekt er spieren mee (ook goed voor die stofwisseling) en je krijgt er ook gewoon energie van. Lekker toch? Kies wel iets wat bij je past, zodat je het vol gaat houden. Niemand wil falen voor zijn goede voornemens toch?
Voor de 'luie' mens vond ik een handig filmpje op Facebook. Oefeningen die je liggend kan doen. Voer de aantallen gewoon per keer een beetje op, zodat het steeds een meer spannende en intensievere work-out wordt.

Overigens, wil je er nog wat attributen bij gebruiken, ik gebruik bij bijvoorbeeld de oefening waarbij je je billen lift een yoga bal tussen mijn voeten. En goed vasthouden dan, anders belandt hij natuurlijk vol op je hoofd (been there, done that... ). O enne, als je wat langer dan een paar minuten dat wil proberen, zorg dan dat je geen kind bij je in de buurt hebt die de bal komt stelen, zoals ik heb (Negeer ondertussen mijn wasmandenverzameling).


Heb jij ook afvallen, bewegen en/of gezond eten als goede voornemen? Ben je al begonnen en zoek je nog meer tips? Ik deel af en toe zo'n leuk linkje met wat kleine oefeningen op mijn Facebookpagina. Leuk voor de afwisseling. Je volgt me daar al, toch?

You Might Also Like

0 reacties