Afvallen doe je zo!

september 26, 2016

Afgelopen zondag postte ik op mijn social media kanalen vol trots mijn voortgangsfoto. Ik trok mijn oude broek aan en kon spontaan zien wat ik verloren was, samen met wat de weegschaal aan gaf: -15kg. Als ik normaal in de spiegel kijk zie ik het niet, maar met die broek aan was het opeens zo duidelijk! Wat een verschil. En wat ging dat eigenlijk toch nog snel zeg, ondanks alle struggles.

"Ik ben 15kg kwijt in 4,5 maand"

Naast een berg lieve berichten (thanks ladies, het doet me oprecht heel goed!) werd ik ook bestookt met de vragen 'Hoe doe je dat?' en 'Wat is je geheim?'. Ik wil je hierbij direct melden voordat je al mijn tips en tricks leest: ik ben geen dietist, geen dieet goeroe en kan je ook niet beloven dat wat voor mij werkt, ook voor jou werkt. Wel zal het je helpen wat inzicht te geven in waarom ik voor bepaalde dingen kies en hoe jij dat in kan zetten voor jezelf. Klinkt goed toch? 

Dit zijn de foto's die ik deelde. 
Toen ik besloot dat ik klaar was met mijn figuur en mijn gewicht ging er een knop om. Die bekende en beruchte knop is nodig als je zeker af wil gaan vallen. Je hebt een doel en dat doel brengt jou naar waar je heen wilt. En met een doel ga je stappen bepalen hoe je dat doel wil bereiken. Ik las me in wat iedereen op internet roept over gezond eten, calorieën, bewegen, diëten en meer. Wat ik meteen had besloten: ik ga niet diëten. Een dieet is mijn beleving iets van tijdelijke aard. Je besluit iets te gaan doen wat kort veel effect heeft op je wens, maar wat je niet lang vol kunt houden. Nou, dat laatste wil ik niet. Ik wil blijvend resultaat. En dus besloot ik mijn voedingspatroon om te gooien en te gaan voor iets wat ik lang vol kon houden.

Calorieën tellen
Klinkt vies hè? Maar voor je gaat roepen hoe slecht dit is en hoe gek je jezelf gaat maken. Even pas op de plaats. Ik ben calorieën gaan tellen met een doel. En mijn doel was bewust worden. Bewust van wat je eet en wat dit aan voedingswaarden en calorieën doet. Waar gaat het nu mis in je voeding? Wat zijn nou stiekeme boosdoeners? Sommige dingen lijken niet zo veelzeggend qua calorieën, maar geven onbewust een berg. En dat geeft niet, maar als je alles bij elkaar op telt kan je wel eens veel te veel calorieën binnen te krijgen. Hou je niet vast dat je altijd maar onder een bepaald aantal moet zitten of juist steeds minder wil hebben ervan. Bij een bepaalde lengte en gewicht en een bepaald bewegingspatroon heb je gewoonweg een bepaald aantal calorieën nodig om te doen wat je doet. Gebruik dit dan ook enkel om jezelf bewust te maken van je keuzes. Zo kun je opties nog beter tegen elkaar afwegen.



Goed ontbijten
Tijdens mijn online zoektocht naar wat ik kon doen stuitte ik op een boel dingen over ontbijt. De meeste mensen die slecht afvallen ontbijten te weinig. En ik beken: ik hou niet van ontbijten. Ik heb er geen tijd voor, gun het mezelf niet om even rustig te zitten en ik heb eigenlijk ook gewoon nooit honger in de ochtend. Sinds ik begon met goed ontbijten, een bananen mugcake bijvoorbeeld (goed voor zo'n 300 kcal), leek mijn lichaam beter te accepteren dat ik minder omvang wilde. De rest van de dag heb ik dan ook zo goed als geen honger meer en dus grijp ik minder makkelijk naar snacks.

Eten
Je lichaam heeft eten nodig om af te vallen. Zonder eten gaat het in de spaarstand en val je niet af. Maar wat helpt nog meer? Neem de tijd voor je eten. Vlug aan het aanrecht eten, achter je laptop of op de bank zorgt ervoor dat je makkelijk te veel eet. En nu niet denken dat ik dat enkel zeg, omdat ik het ergens heb gelezen. Rustig ervoor gaan zitten, goed je eten kauwen en je merkt dat je sneller vol zit en dus minder eet. Je lichaam heeft gewoon even nodig om te constateren dat er eten in je maag zit. Ik merk zelf hier echt effect van en eet dus ook bewuster mijn eten. Genieten noem ik het.
Verder leer je hiermee ook te eten tot je genoeg hebt. Genoeg om voldoening te hebben. Eet niet tot je vol zit, want dan is de kans groot dat je je overeet. Maar eet zeker ook niet te weinig.

Meer bewegen
Toen ik besloot dat het klaar was met mijn figuur kwam er toevallig op dat moment een bericht voorbij dat het gezonder was voor je om 10.000 stappen per dag te maken en de meeste mensen er gemiddeld maar 6.000 maken. Mijn telefoon heeft de handige optie dat hij stappen kan tellen, maar als de jouwe het niet kan: er zijn hele goedkope stappentellers te koop. Zo ben ik meer gaan wandelen en probeer ik gemiddeld per dag de 10.000 stappen te maken. Zo zijn er ook dagen dat ik er 16.000 maak en dagen dat ik veel zittend werk en weinig wandel (om wat voor reden dan ook). Het belangrijkste is dat je bezig bent met bewegen, want zo verbrand je lichaam calorieën. Ik ben zelf niet naar de sportschool gegaan, maar wandel graag in de buitenlucht. Ook heb ik Martin aangespoord om onze oude WII te installeren, zodat ik ook daar nog eens lekker kan bewegen.

Kleine doelen stellen
Wanneer je start met afvallen en je stelt direct je uiteindelijke gewicht vast, wat misschien wel 20 kilo of meer is dan waar je nu bent, dan is de kans erg groot dat het je teleurstelt dat je er niet zo snel raakt als je hoopt. Het stellen voor kleinere doelen werkt daarbij makkelijker. Wanneer je een doel hebt behaald, kun je daar veel meer tevreden naar kijken en geeft dit je een boost om door te gaan naar een volgend doel. Zo heb ik inmiddels al 4 doelen bereikt: onder de 80 komen, onder de 75, onder de 72 (mijn gewicht voor de zwangerschap) en de 70 kilo behalen (een officieel gezond BMI voor mijn lengte). De volgende stap is dan ook de 65. Wanneer ik direct had besloten naar de 70 te willen en geen tussendoelen had genomen, had ik waarschijnlijk allang afgehaakt. Het is al frustrerend genoeg dat je niet gewoon de volgende morgen wakker wordt als godin met een goddelijk lijf naar wens, dus laten we dan maar vooral kijken naar de kleine stapjes.

Keuzes maken
Keuzes maken is the key. Het is niet zo dat wanneer je een keer iets eet op een dag wat niet zo gezond was, je hele dag verpest is en je alles maar in het water kan gooien. Gewoon bij ieder moment opnieuw de keuze maken: wil ik dit wel of wil ik dit niet. Wanneer wij hier met zijn allen een frietje hebben gegeten en er de dag erop gekozen wordt voor pizza, dan kies ik de dag met de pizza voor een maaltijdsalade bijvoorbeeld. Een stukje keuze waarbij ik niet alles laat, maar wel kies voor de of of variant. Wanneer we 's avonds bezoek hebben en ik een wijntje in schenk, dan knabbel ik niet mee aan al het lekkers op tafel. Weer die 'of/of' keuze. Maar ook wanneer ik eens kies om een ijsje te eten, is er die of/of keuze, want die lekkere magnum kan natuurlijk ook in de mini variant, of kies ik toch liever voor een perenijsje of een klein waterijsje, waar toch minder calorieën in zitten? Keuzes maken is the key.


Geen honger hebben
Honger hebben is funest voor je eetgewoontes. Je gaat er van snacken. En veel ook! Ik zie mezelf nog gaan, vergeten te ontbijten (heb je hem weer), te lunchen en rond 4 uur opeens bergen honger hebben en dan maar 2 stroopwafels naar binnen werken. Lekker makkelijk. Ja niet dus, funest voor je figuur en je lichaam gaat er echt niet van afvallen. Niet dat een stroopwafel niet mag hoor, maar mijn voorbeeld is zeker niet eentje die je terug gaat vinden als tip om wel te doen. Zorg dat je genoeg eet en heb je tussendoor toch nog trek, kies dan voor een gezonde snack. Groente, fruit of een gezondere koek en je haalt het zo weer tot je volgende eetmoment.

Cravings?
En daar ga je dan met al je goede voornemens en tips. Lekker en gezond eten en het afvallen lukt je. Maar dan hoor je hem al bijna uit de kast naar je roepen, dat ene stukje chocolade wat daar al weken ligt. Jij deed gezond en raakte hem niet aan. En ondanks dat je behoefte eraan zo groot is, kies je om hem niet te pakken. Tot... je het niet meer kan weerstaan en de gehele reep op eet. Lekker herkenbaar toch? Het is niet erg om eerder al een keer aan je cravings toe te geven. Soms heb je gewoon zin in iets en op dat moment kun je nog kiezen om het niet te doen, of juist wel, maar dan een kleine portie. Kies dan bijvoorbeeld wel voor dat stukje chocola, maar kies voor een of twee blokjes puur in plaats van dat straks er een hele reep witte Tony's aan gaat. Zo soms is even toegeven juist prettig. Jezelf alles ontzeggen zorgt er namelijk voor dat je het niet vol gaat houden. En dat, terwijl je wel vol wil houden. Je kiest namelijk voor een nieuwe levensstijl met gezond eten en meer bewegen. En ook daar horen soms lekkere dingen bij. Anders heette het een dieet. En aan dieëten, daar doen we niet aan.

Hopelijk heeft iedereen een beetje inzicht in mijn keuzes en heb je er wat aan om dingen toe te passen op je eigen eetgewoontes. Dit is wat voor mij helpt om aan mijn gezondere gewicht te komen en ik hoop dat je er tips uit kunt halen om ook gezond bezig te zijn. Want gezond is minstens zo belangrijk als afvallen, maar dat afvallen, tja... daar doen we het wel voor. Althans, ik wel hoor! Ik deed een dansje in de winkel toen ik weer een maatje kleiner aan kon.

Mocht je nog op zoek zijn naar gezonde recepten om eens uit te proberen: ik plaats iedere woensdag een recept op mijn blog van dingen die ik graag eet en die wellicht voor jou ook fijn zijn om te eten. Ook heb ik nog wat tips voor hier in Brabant om lekker te gaan wandelen. En heb je vragen? Stel ze dan gerust!

You Might Also Like

2 reacties

  1. Mijn extra tip naast de calorieën tellen en bekijken van producten is om ook te kijken naar de eiwitten en de verzadigde vetten en de suikers. Die dingen zijn allemaal ook erg belangrijk om te weten. Zo heeft een avocado enorm veel calorieën maar is het enorm gezond ook. En ook een gekookt ei heeft meer calorieën dan wellicht iets anders, maar de eiwitten zijn zo gezond!

    Keuzes maken, meer bewegen en kleine doelen hebben is wel echt heel erg goed. Ik kies er altijd heel bewust voor als ik iets minder gezonds pak. Of iets met veel calorieën bijvoorbeeld. Taart eten? Doe ik ook.. maar wel echt alleen de taart die ik oh zo lekker vind! En niet een slagroomtaart bijvoorbeeld want die lust ik wel maar kan ik gerust zonder de rest van mn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ik kijk inderdaad ook nog wel naar de suikers, al vergeet ik zelf de vetten vaak hoor (thank god ben ik ook niet heilig :P ). Maar inderdaad, zolang je bewust bent van wat je eet, dan kom je al een heel eind. Sowieso, je doet het mega goed! Plaatsvervangend trots voor jou ook!

      Verwijderen